Vertrek Rik
Rik van Breda, die in september was benoemd als directeur van Vending2Smile, heeft gemeend zijn taak als directeur van Vending2Smile neer te moeten leggen. Kort gezegd waren er verschillen van inzicht tussen de STAK en Rik over de prioriteiten en de (hoogte van de) uitgaven. In deze periode van onzekerheid en malaise is de STAK verplicht dicht op de bal te gaan zitten en kritisch om te gaan met de voortgang van zaken. Rik wilde daarentegen alle vrijheid om ‘binnen het budget’ naar eigen inzicht te kunnen handelen. Hoe gewenst dan ook, een dergelijke aanpak past bij een succesvol bedrijf met een ervaren directeur, dat in veilig vaarwater zit, en dat is op dit moment niet het geval bij Vending2Smile/healzzy2GO.
De afgelopen maanden zijn we er wel in geslaagd alle processen op orde te brengen en de schaalbaarheid te vergroten. Het team is daar inmiddels ook op afgestemd.
De verhuizing naar Zeist, vlak bij de KNVB, is ook afgerond en klanten kunnen in een passende omgeving worden ontvangen. Het perspectief is nog onverminderd goed.
Als STAK bestuur zijn we uiteraard ingesprongen. Jill Dierikx heeft haar prioriteiten aangepast en helpt het Vending2Smile team op dagelijkse basis om de continuïteit te verzekeren en de losse (proces)eindjes vast te maken. Gerard assisteert daarbij zo nodig. In overleg met het, gelukkig, zeer gemotiveerde team gaan we een nieuwe directeur aantrekken, die staat voor de beoogde groei van Vending2Smile.
De spelbreker: COVID
Veel bedrijven laten nog steeds noodgedwongen mensen thuis werken, sportscholen zijn gesloten, scholen zijn beperkt open, ziekenhuizen hebben even andere prioriteiten, winkelen ligt aan strikte banden. Geen leuk speelveld voor een bedrijf dat vendingmachines exploiteert. De verkoop van de machines is dan ook moeizaam en de omzet uit bestaande machines is teleurstellend.
Gekke is dat het aantal mogelijke klanten (de sales funnel) uiterst veelbelovend is. Maar liefst meer dan 100 mogelijke klanten. Die vervolgens alles uitstellen qua beslissing.
We hebben, zoals jullie weten, de kosten in deze periode zoveel mogelijk proberen te beperken.
Gezondheid is key
Dankzij datzelfde COVID heeft ‘gezond blijven’ wel een nadrukkelijk andere lading gekregen. Preventie is bijna een dagelijks woord. Meer bewegen, gezonder eten, minder suiker, ze komen keer op keer langs in de media. Wetenschappers struikelen over elkaar heen om gezonde maatregelen te bepleiten. Het samen te stellen kabinet kan niet anders dan hier rekening mee houden. Inmiddels heeft ook het Ministerie VWS aangegeven de toekomst vooral te zien in preventie in plaats van uitbreiden van de zorg(kosten).
Een prima voedingsbodem voor Vending2Smile.
Het perspectief
Dat het de goede kant op gaat is duidelijk. Dat merken we al bij Food2Smile, het zusje van Vending2Smile. Daar stijgt de verkoop boven verwachting. Cateraars, pretparken en horeca zijn zich weer aan het voorbereiden op de verwachte opening. Supermarkten zetten in op ‘meer gezond’.
Die trend verwachten we ook bij sportscholen, scholen, zorginstellingen en, in iets minder mate, bedrijven. Het eerste ziekenhuis is inmiddels binnen (Den Helder). Dat we een ideale machine kunnen leveren voor scholen (passend bij de Gezonde Schoolkantine) merken we ook aan de positieve reacties daar.
Reden om juist nu in te zetten op een grotere bekendheid van Vending2Smile/healzzy2GO in die sectoren. Via ouderwetse direct mail acties én social media campagnes gaan we de sales funnel verder vullen. De capaciteit voor de verkoop wordt (tijdelijk en flexibel) uitgebreid.
We ‘zien’ elkaar weer op 2 juni om 15.00 uur via een Zoom sessie, waarin we de laatste stand van zaken kunnen presenteren. Zijn er inmiddels vragen, opmerkingen, tips of adviezen, laat het ons weten!
Namens de STAK
Colinda Hoegee, voorzitter